סורגים את חוט המחשבה
- adig1203
- 7 ביוני 2022
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 1 ביולי 2022
כיצד מלאכת הסריגה מפתחת את הילדים בראי האנתרופוסופיה?
"אם נעבוד בסריגה עם ילדים בדרך הנכונה ונכין חפצים שימושיים, נמצא עצמנו עובדים על החשיבה שלהם בצורה חזקה יותר מאשר כשאנחנו מלמדים אותם דברים שאנו מניחים השייכים לתחום של אימון החשיבה..."
רודולף שטיינר.
שטיינר, אבי האנתרופוסופיה האמין כי כל ילד צריך לעסוק ביצירה אמנותית מבלי קשר לכישרונו. הוא טען כי האינטלקט מתפתח בגילאים הצעירים מתנועת הגפיים, ממיומנויות ומזריזות.
תהליכי למידה משמעותיים מתאפשרים על ידי:
למידה דרך עשייה.
למידה דרך עבודה יוצרת.
תהליך הסריגה מחבר בין מחשבה ליצירה ובסופו תוצר מעשי.
למידה באמצעות סריגה היא תהליך המשלב את הצד המעשי לצד חיבור לפן האסתטי, לצבעים ולצורות. בסופו של התהליך, הילדים נהנים מתוצר שימושי, אשר נרקם על ידם מה שתורם לתחושת המסוגלות והערך העצמי שלהם.

בתהליך הסריגה מפתחים הילדים שלל מיומנויות:
לצד מיומנויות של מוטוריקה עדינה, קורדינציה וזריזות אצבעות, מפתחים הילדים באמצעות הסריגה גם את כוח הרצון, כוח ההתמדה וכוחם המנטלי והרגשי (על ידי חזרתיות שבסופה תוצר מעשי שימושי).
בעבודת הסריגה מתנסים הילדים ביצירה החוזרת על עצמה, בריתמוס המזכיר את תהליך הנשימה, מה שמאפשר על פי שטיינר חיבור אל הלב וטיפוח המערכת הרגשית.
הקשרים הנוצרים בתהליך הסריגה עם החוט מדמים את הקשרים הנרקמים במוח בפעולת החשיבה וכך בעצם מאפשרים פיתוח של כוחות החשיבה והתודעה.
על ידי שילוב בין חיבור אל כוחות הרגש לצד הפעלת המוח בחשיבה מפתחים הילדים את יכולת השיפוט, החשיבה העמוקה וההיגיון.
מלאכת הסריגה מאפשרת לילדים בעלי הפרעות קשב זמן בו הם צוללים אל הנאה ממלאכה מרגיעה המאפשרת להם חיבור אל מקום יצירתי ושקט וכך מתעלים את האנרגיות אל מקום טוב ונעים.
הילדים מתחילים בסריגה על אצבע אחת עם חוטי טריקו, בהמשך אפשר לעבור לסריגה עם חוטי צמר דקים יותר. בשלב מתקדם לומדים לסרוג על 4 אצבעות וגם מתנסים בעבודה עם מסרגה אחת (קרושה).
תוצרי הסריגה הם חבלים קלועים מחוטי צמר או טריקו. הילדים משלבים צבעים ויוצרים מהחבל שסרגו יצירות מגוונות והכי חשוב – מאוד נהנים.

לסיכום, העיסוק בסריגה כאמור, אינו רק טכני.
החוויה האסתטית משלבת את דמיונו ואת נפשו של הילד, את כוחותיו המנטליים, את פיתוח המוסר ויכולת ההבחנה בין טוב לרע ואת תחושת הסיפוק וטיפוח הערך העצמי.
כך הופכת מחשבה לפעולה שבסופה תוצר בעל ערך שימושי ואסתטי - חוט המחשבה נרקם לחבל...
コメント